NL FR

BuBaO Kessel, De Regenboog

Start

zelfstandig en waardevol leven Open school onderwijs op maat oog voor integratie professionele begeleiding

De Regenboog

De Regenboog is een school voor buitengewoon basisonderwijs en richt zich op kinderen type basisaanbod, type 2 en type 9.
 
Klik op 'wie zijn we' voor meer info

Wie zijn we

Ruimte voor viering en bezinning

Als vrije school willen wij de christelijke waarden aanbieden en voorleven. Vanuit een opvoedingsproject dat ruimte biedt voor viering en bezinning laten we eenieder de kans te groeien naar een persoonlijke christelijke waardebeleving. Ruime aandacht wordt besteed aan de beleving van vreugde en verwondering maar we staan ook stil bij verlies en pijn. We willen een open school zijn, gastvrij voor kansarmen, voor andere culturen en andersdenkenden.
Een school is geen eiland. We leven in verbondenheid met de omgeving, met de maatschappij. Iedere mens draagt bij tot de maatschappelijke evolutie en de maatschappij draagt bij tot de evolutie van iedere mens. Tussen beide bestaat een voortdurende wisselwerking en beïnvloeding. Integratie is een onderdeel hiervan. Het is een ontwikkelingsproces tussen maatschappij en individu. Op haar beurt echter moet de maatschappij integratiebereid zijn, zich openstellen voor de “anderen”. Een kwestie van mentaliteit. In een maatschappij (of een leefgroep) die leerlingen van het buitengewoon onderwijs stigmatiserend benadert, zal van integratie nooit sprake kunnen zijn.

Een zelfstandige toekomst

“Een school is geen eiland. We leven in verbondenheid met de omgeving, met de maatschappij.”

Rekening houdend met de individuele mogelijkheden van iedere leerling, is het onze taak tegemoet te komen aan de maatschappelijke verwachtingen. Hierdoor zullen onze leerlingen niet alleen nu maar ook in de toekomst een zo zelfstandig mogelijk en waardevol leven kunnen leiden. Maar evenzeer is het onze taak de maatschappelijke integratiebereidheid te bevorderen.
Succesvol onderwijs is afhankelijk van een aantal factoren. Vooreerst heeft ieder kind recht op onderwijs op maat. Voortdurende observatie en flexibiliteit in het aanwenden van systemen en methodes is van belang. Zij vinden hun neerslag in het individueel dossier, het groepswerkplan, het individueel handelingsplan en de evaluaties.

Vertrouwen en zelfvertrouwen

 “We willen een open school zijn, gastvrij voor kansarmen, voor andere culturen en andersdenkenden.”

De relatie tussen leerling en leerkracht/paramedicus moet gebaseerd zijn op onderling vertrouwen. Een positieve benadering van de leerling, duidelijke afspraken en hierop volgend een consequente handelwijze zijn van primordiaal belang. Geborgenheid ( voelt de leerling zich hier wel goed?) is hier een gevolg van, maar wordt eveneens bepaald door de groepsindeling, de infrastructuur en de aangeboden activiteiten.
Veel van onze leerlingen hebben een gebrek aan zelfvertrouwen. Een gemis aan succeservaringen (vroeger en ook nu nog) is daar dikwijls de oorzaak van. Aan ons dat zelfvertrouwen terug op te bouwen. Het leren kennen (en verkennen) van de eigen mogelijkheden is fundamenteel maar evenzeer is het gepast leren omgaan met de eigen beperkingen een onderdeel van de persoonlijkheidsontwikkeling.
Tenslotte is succesvol onderwijs ook afhankelijk van het personeel. Het is de taak van de school ieder personeelslid op professioneel vlak te begeleiden en mogelijkheden te bieden die een succesvolle en bevredigende uitoefening van zijn omvangrijke taak kunnen bevorderen. Een open overlegcultuur in combinatie met een duidelijke taakomschrijving bevorderen niet alleen het onderling vertrouwen maar leiden eveneens tot gemeenschappelijke doelstellingen die collegiaal nagestreefd worden.
 

Onze doelgroep

Onze doelgroep

- Kleuteronderwijs
  • Type 2 voor kinderen met een matige of ernstige verstandelijke beperking
  • Type 9 voor kinderen met een autismespectrumstoornis
 
- Lager onderwijs
  • Type basisaanbod voor kinderen voor wie de nodige aanpassingen onvoldoende zijn om in een school voor gewoon onderwijs te kunnen blijven
  • Type 2 voor kinderen met een matige of ernstige verstandelijke beperking
  • Type 9 voor kinderen met een (rand)normale begaafdheid die een diagnose ASS hebben en voor wie de nodige aanpassingen onvoldoende zijn om in een school voor gewoon onderwijs te kunnen blijven

Nieuws

De link naar onze eigen website vind je onder ‘start’. Daar vind je meer nieuws over ons.

Contact

Oude Bevelsesteenweg
107
2560
Kessel
route

De Vries Gunther, algemeen directeur: gunther.de.vries@fracarita.org

Olieslagers Mieke, beleidsondersteuner: info@bubaoderegenboog.be

 

Telefoonnummer

03 480 28 58
 

© fracarita.org - disclaimer - privacy info